19 de gener 2015

L’Europa gran

En la meva feina d’intentar mantenir i ampliar el grup parlamentari liberal que presideixo al  Consell d’Europa, fa pocs dies vaig identificar dos nous diputats del parlament d’Ucraïna –sorgits de les eleccions de finals d’octubre– que formen part de la delegació de parlamentaris a Estrasburg i que tenen un perfil que sintonitza amb el nostre grup. Vaig prendre contacte amb ells per escrit i després telefònicament. Quan em van trucar, una veu jove em va preguntar ben seriosament en anglès si preferia continuar parlant en llengua anglesa o en català. Xocat, vaig preguntar si qui em trucava parlava català. I es va posar a parlar un català perfecte. La Liliana és l’assistent parlamentària d’uns quants diputats del grup proeuropeu i de la política nova (nascut fa pocs mesos) anomenat Samopomich. Va viure nou anys a Catalunya, on encara hi viuen els seus familiars, a Mataró. Allí va fer part de l’educació Primària, la Secundària i va estudiar tota la carrera de Ciències Polítiques a la Universitat Pompeu Fabra. Quan fa un any va començar la revolta de Maidan va tornar a Kíev per lluitar activament per la caiguda de les formes corruptes de poder. Ella vol per a Ucraïna el mateix que ha viscut en els seus nou anys catalans: prosperitat i seguretat. La conversa amb ella m’ha fet recordar aquells anys que teníem converses semblants amb els romanesos mentre preparàvem el seu ingrés a la Unió Europea; avui, en formen part. Hi ha una part important d’Ucraïna que vol ser com l’Europa imperfecta però estable i segura en la qual vivim. La diferència és que Rússia, per la seva dimensió, història i ambicions, mai voldrà assemblar-se a l’Europa que va acollir i va donar oportunitats a la Liliana i els seus familiars. Serem capaços de pactar la convivència entre un model europeu que es va eixamplant i una Rússia que no es vol quedar amb els braços plegats sinó que, 25 anys després de l’ensorrament del comunisme, vol renéixer amb la seva àrea d’influència? Les plaques tectòniques són especialment sagnants en aquest lloc de frontera anomenat Donbas, en aquesta Ucraïna a la qual li queden cinc o deu anys per treure’s els dimonis del passat.