13 de febrer 2012

Una cantonada: el "nordeste"

Set hores i alguns minuts de la Comissió de Foment del Congrés dels Diputats. Primera compareixença de la ministra Ana Pastor. Arriba al parlament el Ministeri de Foment amb tots els alts càrrecs, els arxius, els plans plurianuals, les "tablets" i els telèfons que no paren per consultar dades. Aquesta és de les comissions més concorregudes perquè tot diputat té la seva circumscripció i la seva obra pendent. Al començament, la sala està plena. Al cap de set hores, aguantem pocs. El portaveu socialista, els dos portaveus del grup mixt, tres de CiU i alguns diputats de la majoria popular. És aquella sessió de grans plantejaments però també del llistat de les obres. Podia haver estat una estrena amb anunci de parada total de màquines per fer front a la retallada del dèficit galopant. Però ha volgut fer la llista d'obres. Un diputat gironí em diu: "Escolta, que no ha parlat de la N-II!". Li responc: "sí que ha parlat de la N-II però n'ha dit autovia del Nordeste perquè per a tots aquests poderosos gats vells del ministeri que tens aquí al darrere, que són una expressió depurada, finíssima, de l'alt funcionariat de l'Estat, per a ells, nosaltres, els gironins, som el nordeste... on algun dia arribarà l'alta velocitat i es farà una autovia no pas per connectar amb França sinó amb el nordeste... Som el nordeste del quilòmetre zero de l'Espanya radial, el fons a la dreta, una cantonada, un racó dels camins de quan els humans anaven amb carro".

comptes difícils de quadrar
La ministra de Foment ha comparegut a la Comissió del Congrés dels Diputats per primer cop des del seu nomenament el 22 de desembre. S'ha fet esperar. Ha dit que volia dir amb precisió el que són les línies generals del seu departament per aquesta legislatura. Ha començat pintant un panorama econòmic desolador ple de deutes deixats i maquillats per l'anterior Govern socialista. Després ha dit que ha arribat l'etapa de graduar el que és indispensable i el que és sobrer. Ha afirmat: "S'ha acabat construir autopistes per llocs on no passen cotxes". I després s'ha dedicat a enumerar una llista completíssima d'obres d'autovies, tren d'alta velocitat, tren convencional, reformes en ports i política d'habitatge. Els comptes de la ministra Ana Pastor són difícils de quadrar.

per aquest any o pel 2024?
No cal recordar que les legislatures duren quatre anys. Pastor ha anunciat pel juliol un nou pla d'infraestructures amb l'horitzó 2024! Totes les obres pendents a Catalunya les ha anunciat. Però ni una concreció de calendari. Tots contents i tots enganyats. Em sembla que en el Govern de l'Estat encara hi ha gent que es pensa que el que estem vivint és un parèntesi en l'esplendor econòmica del ciment. No veuen que hem iniciat un viatge cap a la modèstia col·lectiva.
La ministra Pastor també ha fet una defensa del model anticompetitiu d'Aena. Aquest organisme de l'Estat és una màquina de perdre diners. Un luxe que no es pot permetre ni el més jacobí en èpoques de pesat dèficit econòmic. No cal dir que li agafem la paraula a la ministra, que ha dit que no hi ha diners i que vol fer, per exemple, una nova autovia entre Sòria i la frontera amb Portugal. Li recordarem cada setmana que Girona és la demarcació de l'Estat amb menys quilòmetres d'autovia, que els accessos ferroviaris al port de Barcelona estan pendents, que no es pot fer tot i tot alhora i que a l'hora de prioritzar... La prova del cotó serà saber si Catalunya és una prioritat.

la prova del cotó
L'última setmana de març, just després de les eleccions andaluses i asturianes, ves per on, entrarà el Pressupost General de l'Estat per al 2012 a les Corts. Aleshores, haurem de buscar les partides concretes. Buscarem on és la planificació per invertir els 1.629 milions en el desdoblament de la N-II (autovia del nordeste) i els 100 milions per als 24 quilòmetres d'autovia pendent entre Besalú i Figueres. Caixa o faixa. Aquesta setmana hem escoltat música celestial. La lletra i el compàs, als pressupostos. La resta, prosopopeia.