02 de març 2011

Pel que fa a Ryanair


La companyia de baix cost més exitosa d’Europa ha decidit obrir la renegociació del conveni que té subscrit amb institucions públiques i sectors econòmics de les comarques gironines abans que s’acabi el termini de l’actual conveni vigent. Aquesta primera notícia ja diu força del que no manté un pacte escrit. Ja sabem com ha funcionat el negoci de Ryanair en tants aeroports secundaris d’Europa. Les normes de relació són perilloses i sempre sotmeses a la possibilitat d’un nou xantatge. Però quan hom sap amb qui negocia, no s’ha d’escandalitzar d’això i continuar la partida amb les cartes que té. Per això convé donar una nova volta a si acceptar la condició de posar 12 milions d’euros nous en el conveni, tal com demana el sector turístic. Convé sospesar els pros i els contres. Els contres són sobretot relacionats amb l’actual situació de crisis de les finances públiques: El Govern català ja està sospesant aquests pros i contres. El tema, però, és tot un altre: el tema és el model de gestió de l’aeroport i els beneficis que l’estalinista AENA s’emporta de l’equipament de Vilobí d’Onyar. L’aeroport de Girona s’ha convertit en el vuitè amb més passatgers de tot l’Estat. I fa sis anys que està entre els deu primers. L’any 2010 AENA va ingressar 24 milions d’euros de taxes de l’Aeroport de Girona. Després d’impostos –que són molt alts i que van a les arques del mateix Estat que ens nega una gestió pròpia de l’aeroport- els ingressos nets per taxes a l’aeroport de Girona van ser de 11’5 milions d’euros. Saben quan demana Ryanair per mantenir tots els vols actuals a Girona? 12 milions d’euros. Els que AENA guanya net en taxes. Les taxes podrien ser més barates, y Ryanair demanaria menys. I, sobretot, l’aeroport hauria de ser gestionat per la Generalitat que podria fer amb els diners dels seus ingressos el que volgués. Ara uns paguen –Generalitat, Diputació, Cambra de Comerç, sector turístic...- i uns altres es queden amb els beneficis. Això no pot continuar així. Traspàs i, mentrestant, cofinançament per part d’AENA. Per això sorprèn tant llegir, aquesta setmana, les declaracions d’un diputat del PSC de Girona defensant l’actual model d’AENA.