27 de febrer 2010

Peatge al sol i a l'ombre

Aquesta setmana ha sortit a dos mitjans de comunicació de Girona el que vaig apuntar en aquest dietari ara fa una setmana: que els socialistes estudien un peatge a l’ombra per construir la maleïda N-II desdoblada. Què és un peatge a l’ombra? La concessió de la construcció d’una obra a una empresa que, a canvi, rep una contraprestació econòmica durant anys i anys pel nombre de vehicles que circulen per l’autovia o per un preu alçat per any. Quan un pacient està molt fotut, qualsevol remei li sembla bé. I a la opinió pública li semblaria bé veure màquines treballant en el desdoblament adormit. Però la solució d’urgència del socialisme apurat no és el correcte. Perquè vivim en un període en que l’Estat hauria de fer una inversió alta en obra pública a Catalunya en compliment de l’Estatut, perquè s’han de gastar les partides compromeses. Sempre se’ns ha dit que la dificultat del desdoblament de la N-II obligava a minitrams de 4 o 8 quilòmetres de concessió. Si hi ha peatge a l’ombra, ja veuran que de cop una empresa es queda tota l’obra pendent, que és molta, i començarà a cobrar dels nostres impostos, però també pagaran fills i nets a l’empresa constructora. Dos vies de peatge: un peatge al sol, i un peatge a l’ombra. No és el que es mereixen les comarques gironines.

1 comentari:

lluis ha dit...

Fer una autovia al costat d'una autopista de peatge, que a més no està colapsada i s'està ampliant a 3 carrils, és un disbarat enorme, sigui amb peatje a l'ombra o a càrrec de pressupostos. CAP país del món fa autovies al costat d'autopistes (a Madrid podem observar el trist resultat d'aquesta política). A més no hi ha temps material per fer aquesta obra abans no finalitzi la concessió (2021), i tot el que es faci serà una despesa inútil, que enderrerirà altres inversions prioritàries (que no tenen alternativa de peatge) com el corredor mediterrani de mercaderies, el desdoblament del tren fins a Vic, l'accés a l'aeroport, l'accés al port de Barcelona, el quart cinturó... Vosté que forma part d'un partit amb visió econòmica, faria bé de donar exemple i oblidar aquesta demanda (com han fet altres membres i assessors del seu partit) i centrarse en moltes altres coses que encara calen a Girona i Catalunya.